måndag 27 april 2009

Kloklippning

En sak som våra hundar inte är så förtjusta i är att klippa klorna.
Baloo, tycker väl sådär, men honom kan jag få i kull och klippa klorna alldeles själv på. Han är nöjd bara han får godis efteråt.
Bilton sticker iväg en bit och väntar tills jag är färdig med Baloo och han ska få sitt godis. Då kommer Bilton och vill ha en bit. Men när jag då vill att han ska komma ända fram till mig då backar han och husse får dra honom till mig och hjälpa till att lägga honom. Sen måste husse hjälpa till och hålla i bakbenen och ibland även hjälpa till att hålla frambenen så jag inte ska klippa illa honom. Men nöjd och glad är han också efteråt när godiset kommer fram.
MEN Hebbe, han sticker så långt han bara kan och inte hjälper det att locka med godis. Han ser direkt när klosaxen kommer fram. Idag stack han ut och satte sig långt ut på gräsmattan. Husse trodde han gömt sig ute, men han var inne och tyst som en liten mus.
Honom får vi överrumpla och sen lägga på köksbordet. Matte håller och husse klipper och för en gångs skull får han äta upp sitt godis på köksbordet när allt är klart. Förresten måste han få godisbit när man klippt bakbenen för att fortsätta sen med frambenen.
Ikväll satte jag mig framför spisen när jag skulle klippa för det var bäst ljus där. Tog med mig en näve godis och la på bänken ovanför.
Hundarna fick inte så mycket av det godiset för Bella var på bänken och knaprade i sig det som låg där. :)
Våra två äldsta katter får vara på köksbänken för när de var små så hade vi deras mat där så inte hundarna skulle komma åt det. Vi flyttade katternas mat till rummet bredvid köket och där stod alltså maten när de två yngsta katterna kom hit. Katterna vet vem som får och vem som inte får vara på köksbänken. De yngsta ser jätteskyldiga ut om de är där när vi kommer in(vilket händer väldigt sällan).
Vi har ju två grå katter och när man ser dem snabbt(och en och en) är det svårt att se skillnad på dem, men ett säkert tecken på vem som är vem är när Bella är på köksbänken. :)
Vi har en bänk till i köket och där får inga katter vara och det vet de. Och vi vill absolut inte ha några katter på bordet.
Visst händer det att de gör fel, men då får de veta det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar